mandag 2. februar 2009

Konstruksjon og design av "Fremtidens skole"

I dette prosjektet fikk vi i oppgave om å konstruere og designe ”fremtidens skole”. Dette ble fort omgjort til vår ”drømmeskole” hvor vi fikk ubegrenset med økonomi og plass til å bygge denne skolen. Målet med denne oppgaven var at en skal kunne samarbeide og kommunisere med andre, nytenking i et gruppearbeid og være åpne for endringer og nyskaping.

Fredag i uke 2 møtte vi opp på tegnesalen i formingsbygget for å få innføring i de to programmene vi skulle bruke til å konstruere skolen i, Google Sketch Up og Sweet Home 3D. Ingen hadde erfaring med dette fra før av og det var veldig vanskelig å sette seg inn i de forskjellige programmene, spesielt Sketch Up.

Før vi kunne begynne å tegne skolen inn på dataen, måtte vi diskutere i gruppa hvilke funksjoner bygget skulle ha, hvilken undervisning som skulle foregå og hvordan basene skulle være. Vi visste på forhånd at vi skulle lage en base for mellomtrinnet, hvor vi skulle regne 30 elever per trinn. Vi valgte å ha baser for hvert trinn og ikke aldersblandede grupper. Elevene skulle få egne arbeidsplasser hvor de kunne jobbe individuelt og i grupper. Vi fokuserte på at rommene skulle være fleksible med åpne areal, samlingsplass, mulighet for skillevegg i klasserom/ bruke grupperom, god belysning, variert undervisning og at skolen skulle være handikap tilpasset. For å begynne å tegne inn på dataen, måtte vi ha alle målene på alle rommene vi skulle konstruere.
Vi lagde også en kladd for hånd slik at vi visste litt hvordan vi ville at bygget skulle se ut for at det skulle ta hensyn til kravene vi hadde satt og de kravene lovene stiller.
Vi møtte mange utfordringer og dilemmaer underveis, som for eksempel hvor vi skulle ha forskjellige ting, garderobe hvor ungene kunne henge av seg, grupperom, dører og vinduer, men vi klarte å fikse opp i det og satt igjen med det vi kan kalle en drømmeskole hvor alle har fått litt med av noe de mente burde være med i sin drømme skole.

På tirsdagen sent på dagen stod konstruksjonen av skolen klar på dataen, og vi var klare til onsdagen med å måle og skjære i papp. Vi fikk en liten innføring av Kjetil som jobber på kunst og håndverk i det å skjære og lime papp og skjære i ”glass”. Da kunne vi egentlig bare sette i gang. Vi fikk utdelt to papp plater à 70x100 cm, men før vi kunne begynne å skjære måtte vi finne en målestokk som var rimelig og som gjorde at vi hadde nok papp. Det var ikke bare bare å skjære i papp og alt som skulle skjæres ut måtte måles og tegnes først. Vi fikk det til på et vis og etter mye streving med kniven og mye bruk av matematikk, fikk vi skjært ut alle veggene og limt de sammen.
Det var en veldig stor jobb og det tok mye lenger tid enn vi og sikkert mange andre trodde. Det ble mange sene kvelder og mye hard jobbing før skolen stod klar til visning på fredagen for Gry og Kjetil.


Mandagen skulle vi begynne med fagteksten til dette prosjektet. Der måtte vi få med viktige funksjoner ved skolen, hvordan framtidas skole ser ut i våre øyne, manual for bygging av skolen på dataen og i papp. Vi måtte også få med hva vi skulle gjøre den dagen vi skulle ut i praksis.

På fredagen skulle vi ha en multimodal presentasjon av hele prosjektet vårt hvor vi skulle presentere skolen vår, fagteksten, manual i papp og på data og undervisningsmateriellet vi skulle ha torsdagen etter. Vi lagde også en film som viste bilder inni skolen med musikk til.

På undervisnings dagen møtte alle spent opp på Tjødnalio skole, i håp om å få noe ut av denne dagen. Denne dagen skulle gå til at elevene skulle lage et ”drømme bomberom” som kunne vært med til skolene våres som vi lagde i papp. Da skulle elevene deles inn i grupper og skrive ned alle ting de ville ha i et bomberom. Etterpå skulle de samles i gruppen og ta med minst en ting fra hver av elevene og putte det inn i gruppens ”drømme bomberom”. Deretter fikk de utdelt en plantegning hvor de skulle tegne dette bomberommet og alle tingene de ville ha inni rommet. Dette skulle de tegne i en målestokk 1:50, den samme målestokken som vår gruppe hadde på skolen i papp. Så skulle de gå ut på fotballbanen og måle opp med tau rommet og tingene som de hadde valgt å ha med i virkelig størrelse. Da kunne de få se om stolen ble så stor som de hadde tegnet den, eller om den ble alt for liten til å sitte på.

Det viste seg at det tok lenger tid enn forventet ute og de siste gruppene som var ute fikk bare målt opp en ting de hadde tegnet opp. Men de fikk virkeliggjøre denne ene tingen og så at den ble stor nok for alle. Målet med denne dagen var å få elevene til å samarbeide, vise kreativitet og finne flere løsninger. I tillegg skulle de lære noe om målestokk og hvordan de regner i det og det var noe av det vi ville oppnå med denne oppgaven.

Hele dette prosjektet kom litt brått på rett etter juleferien, og jeg tror mange ble litt sjokkert når de fant ut hvor stort egentlig dette prosjektet var, i forhold til hvor mye tid vi hadde. I tillegg så er en dag på fem timer i en 5. klasse alt for lite hvis en skal lage et rom i papp. Vi tror at det hadde tatt alt for lang tid og at elevene ikke hadde blitt ferdige på den tiden. Derfor valgte vi å fokusere på målestokk og matematikk og at de fikk oppleve om de hadde regnet rett og forstått det.

Prosjektet i sin heilskap har vært en veldig lærerik prosess hvor samarbeid har spilt en veldig viktig rolle, i tillegg til kreativitet, samkjøring og kommunikasjon. Jeg har lært mye om organisering av prosjektarbeid og hvordan en kan bruke digitale verktøy til å konstruere forskjellige ting. I tillegg har jeg lært noe om regler ved bygging av en skole og hva som er viktig å tenke på både når det gjelder konstruksjon og design. Jeg har også lært en del om målestokk og hvordan jeg skal regne det ut fra virkelighet til papp.

Alt i alt har det vært et kjekt prosjekt med mange utfordringer og innspill, men kanskje for lite tid til å gjøre alt på (bare et lite tips). Det har vært et fint avbrekk fra en vanlig skolehverdag og for oss som holdt på med fremtidens skole har det vært en veldig motiverende, og til tider krevende oppgave.

1 kommentar:

Ann Britt sa...

I første delen gir du ein grundig, informativ og oversiktleg presentasjon av arbeidsprosessen i prosjektet. Fint at du påpeikar at de møtte utfordringar og dilemma undervegs arbeidet fram mot den ferdige modellen.

Korleis var tilbakemeldinga frå elevane på praksisdagen? Trur du dei hadde konkret læringsutbytte av opplegget?

I oppsummeringa (refleksjonsdelen) gir du uttrykk for at du har lært mykje av prosjektet både når det gjeldsamarbeid, kreativitet, samkjøring og kommunikasjon, osv. Det er positivt.
Dette med tidspunkt og tidsramme (arbeidsomfang) er nyttig tilbakemelding i høve til liknande prosjekt seinare.