mandag 16. mars 2009

Elevsamtalen

Mange har nok vært borti en elevsamtale en gang, kanskje helst som elev, men også som lærer. Noen har kanskje opplevd at denne ”samtalen” har vært mindre som en samtale og mer som et intervju. En del lærere bruker ofte et skjema, som de deler ut til elevene før samtalen, slik at de kan fylle ut spørsmålene. På elevsamtalen blir disse spørsmålene tatt opp og det blir som om læreren spør og eleven svarer og mindre som en samtale. Dette er i hvert fall sånn jeg har opplevd noen av mine elevsamtaler jeg har vært med på som elev. 

I forskrift til opplæringsloven om vurdering står det: 
”Læreren skal jevnlig ha dialog med eleven om utviklingen i lys av § 1-2 i opplæringsloven, generell del og prinsipper for opplæringen i Læreplanverket for Kunnskapsløftet”
Elevene skal ha samtale med læreren og ofte kan det være greit at læreren ikke hele tiden stille de spørsmålene som eleven har svart på, på forhånd og skriver alt som eleven sier ned. Da føles det som oftest for eleven at det blir et intervju og ikke en samtale. 

Hva er så en elevsamtale? 

Elevsamtalen kan være satt sammen av flere ulike samtaler alt etter hva vi ønsker å oppnå med denne elevsamtalen. Når en har elevsamtaler, er det ikke bare å ha samtale om hvordan eleven ligger an i fagene og hva som må til for å oppnå bedre karakterer i de forskjellige fagene. I elevsamtalen er det viktig for læreren å få med hvordan det sosiale livet til eleven er på skolen og også oppførsel og trivsel i klassen. 

De ulike samtalene som kan komme inn under en elevsamtale er utviklingssamtalen og medarbeidersamtalen. Disse to samtalene er viktig for å få frem det som er formålet med elevsamtalen. Utviklingssamtalen handler om personlig-, faglig- og sosial utvikling for eleven på skolen. I samtalen legger læreren opp til vurdering og refleksjoner rundt eleven og er vekstsskapende og handlingsorientert. Gjennom elevsamtale skal læreren bli bedre kjent med eleven og eleven skal lære å kjenne læreren bedre. Læreren skal få et innblikk i hvordan eleven trives på skolen og elevens synspunkter er viktig å lytte til i en slik samtale. 

Med medarbeidersamtale menes at en setter fokus på arbeidsmiljøet, altså den klassen eleven tilhører og generell trivsel og utvikling til eleven i klassen. Hvilke forhold eleven har til andre medelever og de andre lærere er også viktig å få et synspunkt fra eleven. Det er viktig for læreren å vite dette for å fremme at mål for gruppene blir oppnådd og at klassen får et godt sosialt klassemiljø. 

En kombinasjon av disse danner grunnlag for en elevsamtale som skal inneholde både fag- og miljøperspektivet. Elevsamtalen er ikke bare et hjelpemiddel for læreren, men også for elevene. En elevsamtale kan gi eleven trening i å ha en samtale og lære seg å sette ord på ting. Det kan også hjelpe eleven til å løse konflikter, som enten kan ha oppstått mellom medelevene i klassen eller på skolen eller i hjemmet. 

Hva er den gode samtalen? 

Det skal mye erfaringer og masse prøving og feiling for at en skal bli bedre til å ha elevsamtaler med elevene. Det første og viktigste når en skal ha en god dialog med elever forutsetter at eleven har tillit til deg som lærer. Tillit er noe som må bygges opp i relasjoner mellom lærer og elev og er ikke noe som kommer av seg selv. Ved å skape tillit til elevene forutsetter det at en har respekt og tro på hverandre og at en tør stole på elevene. I en elevsamtale blir tilliten det grunnleggende fenomenet for samtalen gjennom utlevering og ivaretakelse. Det er viktig at elevens væremåte er med på å tydeliggjøre tilliten som en utlevering og som forventning. Voksne skal ikke bruke sin makt til å ødelegge elevers håp slik at livsmotet blitt tatt vekk fra dem. (Limstrand, K – Elevsamtalen) 

Det kan hos noen ta veldig lang tid før en skaper tillits hos en person. Det som også er viktig å tenke på er at den tilliten som er bygget opp mellom for eksempel en lærer og elev kan mye raskere bryte sammen, ved å begå en liten feil. Får en elev misstillit til en lærer, kan den ha mistanke om at læreren kanskje er ute etter noe annet enn det som egentlig er målet for læreren. Når tilliten svekkes er det mye som skal til igjen for at denne kan bygges opp igjen. 


2 kommentarer:

Halgerd sa...

Hei Ingun Marie.

Jeg likte å lese bloggen din og selv om jeg også har skrevet om elevsamtalen, lærte jeg noe nytt om temaet ved å lese ditt bidrag.

Du beskriver fint hvordan en elevsamtale bør være og hva en ikke bør gjøre, som dette med "skjema" samtaler. Jeg er helt enig i at slik skal ikke en elevsamtale ikke være.

Du er klar på hvordan den gode elevsamtalen bør være, med tillit og gjensidig respekt. Jeg er sikker på at du, når du en gang skal gjennomføre en slik samtale, enten det nå blir som lærer eller i et annet yrke, så vil du klare det med glans.

Det jeg hadde ønskt at du hadde skrevet litt om i bloggen, var dine egne erfaringer som elev når du var i elevsamtale med lærer. Jeg har ikke opplevd å være i elevsamtale og derfor hadde det vært kjekt å lest hvordan det oppleves for en som har erfart det.

Steinar sa...

Du har heilt rett i at det er fare for at elevsamtalar lett kan bli intervju, og at tillitt er alfa og omega for å få til ein skikkelege samtalar. Flott at du fokuserer på desse punkta.

Eg lurer på om du har nokre døme på praktiske strategiar som du har tru på for å opparbeide tillitt frå elevane?