fredag 5. september 2008

Hvorfor vil jeg bli lærer?


Fra jeg var veldig liten har jeg alltid hatt en drøm å bli kokk. Jeg har elsket å lage mat siden jeg begynte med det på barneskolen og har alltid vært interessert i det. Da var det en selvfølge at jeg begynte på kokk når jeg skulle begynne på videregående. I slutten av det første året fikk jeg resultater på noen prøver jeg hadde tatt, og de var ikke positive. Jeg ble allergisk mot både den ene og den andre matvaren og måtte ta det andre året som servitør. Ta et nytt grunnkurs ville jeg absolutt ikke. Det å være servitør er ikke alltid avslappende og rolig, og jeg bestemte meg for å ta påbygg et år og så å studere noe annet jeg ville bli. Da kom valget på allmennlærer og siden jeg ikke ville flytte så langt hjemmefra, var Stord den rette plassen for meg.

Det at jeg valgte å bli lærer var fordi jeg alltid ha likt å omgås andre mennesker spesielt barn og ungdom og liker å hjelpe andre. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg burde bli lærer fordi jeg var flink til å lære bort ting jeg hadde lært selv. Det er det som har fått meg til å tenke på om ikke det kunne vært noe for meg. Det er et krevende, men veldig givende yrke med mange varierte oppgaver og nye utfordringer hver dag. En ny dag er helt annerledes enn den forrige. En har alltid noe å strekke seg etter. Jeg er et ordensmenneske og liker å holde styr på det meste. Det tror jeg er veldig viktig når en skal gå inn i læreryrket. En må være forberedt i timene og kunne det en skal undervise i, ellers er det ingen vits å prøve å undervise i det en gang. Jeg har møtt et par sånn lærere som ikke kan faget sitt og som ikke gjør sitt beste for å hjelpe og lære elevene det de skal. Dette er veldig skuffende og det er ikke slike lærere vi trenger i dag.


Lærerens mange oppgaver:

Lærerne i skolen i dag har mange og varierte oppgaver. Tidligere var det mer fokus på det faglige og disiplin, mens nå får læreren flere og flere oppgaver som er knyttet til omsorg og opplæring for elevene. Det at det er mye strengere krav til lærerne nå, gjør at de har noe å strekke seg etter. De får variasjon i hverdagen og det kan gjøre at de blir mer motiverte og engasjerte i arbeidet sitt.
Lærerens mange oppgaver er:
- Planlegging
- Oppdragelse
- Undervisning
- Omsorg
- Skoleutvikling
- Samarbeid
- Administrasjon og ledelse
- Spesielle tildelte oppgaver som for eksempel sosiallærer, elevrådkontakt eller IKT-ansvarlig.

Ved planlegging menes at en skal planlegge i de forskjellige fagene for hele året. Det kan være halvårsplaner eller årsplaner som elevene skal få utdelt ved skolestart. I tillegg kan en lage ukeplaner og temaplaner.
Med Oppdragelese menes det at en skal få utviklet ønskede holdninger og verdier og har sosialisering som mål. Omsorg er noe alle trenger og læreren skal bli som en sosiallærer for elevene. De skal ivareta elevene sine grunnleggende behov og SE den enkelte elev. Det som er viktig å huske på er at undervisning ikke er det samme som læring. Lærerens oppgave her er å tilrettelegge for elevenes læring.
Samfunnet er stadig i endring og derfor er det viktig for en lærer å vite dette. Det er og viktig å tenke på at skolen er ikke den samme nå, som den var når vi gikk på skolen. Den som tror at en er ferdig utdannet, er ikke dannet, men ferdig. Det er veldig viktig å huske når en skal ut å jobbe i skolen.
Når en jobber i skolen er samarbeid med elever og kolleger det viktigste som finnes for å få en skoledag til å bli bra. Det er og viktig å ha et godt samarbeid med foreldre om faglige, sosiale, og praktiske spørsmål.

Den viktigste planen lærerne skal følge er læreplanen, også kalt kunnskapsløftet. Her er det vide rammer og lærerne kan velge innhold og arbeidsmåter for å nå elevenes læringsmål. Det finnes en offisiell læreplan og det er kunnskapsløftet, men det finnes ulike interesseområder som kan påvirke læreplanen, som for eksempel fagmiljø, religiøse grupper osv.

Den ene av de er den gjennomførte læreplanen. Alle tolker læreplanen ulikt og siden disse tolkningene er så ulike, blir den gjennomførte læreplanen litt annerledes enn den offisielle.
Den erfarte læreplanen er den planen som elvene erfarer og opplever. En må huske på at det er stor forskjell på det lærerne tror de gjør og det elevene mener de gjør.
Den skjulte læreplanen er det elevene lærer i tillegg til den offisielle læreplanen. Det kan være å vente på tur, vise respekt, tåle urettferdighet og arbeide med noe en ikke er interessert i.
Etter at jeg begynte på allmennlærer på Stord, har jeg fått inntrykk av at det er dette jeg vil bli. Jeg har fått mange erfaringer fra timene allerede og det er både spennende og utfordrene timer. Jeg kommer til å få en hel del andre erfaringer fra både praksis og teori og jeg gleder meg veldig til å fortsette disse fire årene her på HSH.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Hei, hei! Håpar det å bli lærar kan bli ein ny draum for deg, ein som blir realisert. Heilt einig i at det å vere eit ordensmenneske er eit godt utangspunkt i yrket. Det er som du skriv, mykje å halde styr på.

Du har vidare laga ei fin oppsummering av mykje me har vore innom i pedagogikkfaget. Når det gjeld arbeidsmåtar, kva arbeidsmåtar lærer du best gjennom sjølv? Har du gjort deg nokre tankar om det?

Ingunn Marie sa...

Det vi har gjort til nå, at vi har gjennomgått stoffet på skolen og så gått hjem og skrevet om det i bloggen,har jeg lært mye av. Det synes jeg er en bra arbeidsmåte.