torsdag 11. september 2008

Ukens pedagogikk økt


Nå er tiden inne for at vi skal få observere i skolen og se hvordan livet er der.
Vi skal få erfaringer og lære hvordan vi skal kommunisere med elevene.
Vi har i denne uken erfart litt fra barneskolen ved hjelp av et intervju i matten. Der så vi hvor flinke elevene var og hvordan de kom fram til svarene på oppgavene vi hadde laget.
Når jeg gikk på grunnskolen tenkte jeg egentlig ikke så mye på hvordan lærerne hadde det. Hvordan de skulle forholde seg til oss og hvilke metoder de brukte for å lære oss. Det har jeg tenkt litt på i ettertid og tror at denne observasjonspraksisen blir til mye hjelp til vi skal ut i praksis senere. I tillegg skal vi jo skrive et innlegg og logg om hvordan det var i praksisen ved bruk av observasjon som hjelpemiddel.

Observasjon bruker vi for å innhente informasjon om for eksempel enkeltindivid, grupper, væremåter, aktiviteter og lignende og er et hjelpemiddel for pedagogen. Observasjon gir grunnlag for refleksjon, forståelse, endring og utvikling. Når vi skal ut i praksis neste uke, skal vi observere det som skjer i timene og friminuttene og se hvilke holdninger elevene har, og hvilke holdninger lærerne har til elevene. Vi skal også få erfaring, slik at vi senere dette året skal kunne undervise en liten økt for en gruppe elever.
Det at en skal forstå hvordan det er i skolen i dag og hvordan den fungerer, får vi svar på en del spørsmål gjennom observasjon. Da kan en nemlig så nøyaktig som mulig skildre det en faktisk ser i det daglige arbeidet som lærer og ikke det vi tror vi ser eller hva en kunne tenke seg å se!

Ulike observasjonsmetoder vi skal bruke under praksisperioden og som skal bli et innlegg etterpå er logg som er notater av observasjonene. Dagbok er en annen sjanger som inneholder notater og det du har opplevd. I tillegg kan vi skrive en praksisfortelling som er en detaljert fortelling fra praksisperioden om ei avgrenset hendelse, som den ble opplevd av forfatteren.
En kan også skrive deltagende observasjon hvor observatøren er en aktiv deltager samtidig som han eller hun prøver å forstå. Eller en kan skrive en løpende protokoll som er en detaljert skildring.

Det er viktig å verne om elevene og ikke nevne navn eller slik at en kan kjenne igjen eleven i teksten. Alle lærere har taushetsplikt og det er viktig å holde denne. Alt som skjer med elevene er konfidensielt og anonymt. Dette er en av de viktigste oppgavene til lærerne og det er denne det er vanskeligst å holde på. Det er noe en burde tenke på når en skal ut i praksis og når en senere skal innta rollen som lærer.

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei!
Flott, du har nemner mange viktige sider å tenkje på før observasjonspraksisen. Lukke til!