fredag 12. september 2008

Kommunikasjon er viktig!

I pedagogikk økta i dag snakket vi om kommunikasjon og hva god kommunikasjon er. Jeg kan kanskje begynne med å si at kommunikasjon er overføring av kunnskap, holdninger og følelser mellom flere personer. Hvis en bare skal gi en beskjed til noen eller sende en mail som en ikke venter svar på, er det enveis kommunikasjon og egentlig ikke kommunikasjon i det hele tatt. Toveis kommunikasjon er med sendere og mottakere og de skifter stadig rolle.
For at det skal bli noe god kommunikasjon mellom flere personer må det være samsvar mellom det budskapet som blir sendt og det budskapet som blir oppfattet. Når personene har forstått hverandre er de på ”bølgelengde”, de har mottatt budskapet slik som var ment.

Kommunikasjonsprosessen er som følger:
- Det du mener å si
- Det du virkelig sier
- Det den andre hører
- Det den andre sier
- Det du tror den andre sier

Hvis det skal foregå kommunikasjon må det ikke være noen kontakthindringer som hindrer at det blir en god kommunikasjon. Eksempler på kontakthindringer er når noen ikke er interesserte å høre hva du har å si fordi de tror de vet hva du kommer til å si. Et annet eksempel er at en person har så mange egne bekymringer at det er vanskelig å høre hva den andre sier.

I timen snakket vi også om noe som blir kalt bestemors lov. Det er at en kan ta folk på fersk gjerning i å gjøre noe riktig. Når noen gir oss ros eller en oppmuntring, blir vi glade og da vet vi at folk rundt oss liker det vi har gjort og er fornøyde. Det er også svært motiverende for både barn og voksne. Alle fortjener ros en gang i blant. Det går an å peke på alt fra mestring, resultat, væremåte eller andre ting.
Bestemor er den personen i familien som ser det beste i både våre gjerninger og handlinger og ikke overdriver eller dramatiserer når vi gjør en feil. Hun er god menneskeutvikler som alle burde lære av henne.

Vi lærte også noe som kalles non-verbal kommunikasjon i timen. Det vil si kroppsspråket i stedet for at en snakker. Det sies at kroppen snakker som regel sannere enn munnen. Det kan en ha rett i. Hvis en for eksempel spør en person om han/hun har det bra, kan en egentlig se på personen om den har det så bra som han/hun sier. Kroppen kan også fortelle mye mer enn ord noen gang kan uttrykke.
Språket blir da delt inn i verbalspråket og kroppsspråket. Verbalspråket er det som blir kommunisert gjennom ord og lyder. Kroppsspråket er det som blir kommunisert gjennom bruk av kroppen. Ca. 30% av kommunikasjonsprosessen er verbalspråket, mens hele 70% av kommunikasjonsprosessen er via kroppsspråk! Kroppsspråk kan være alt fra øyekontakt, ansiktsuttrykk til stemmebruk.

2 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Hei, Ingunn!

Du sier mye bra i bloggen. Du nevner kroppsspråket. Det sies av og til at et bilde sier mer enn tusen ord. Når en tenker etter så èr kroppsspråk bilder. Det er viktig at vi som "lærere" gir riktige bilder i forhold til innholdet!

Lykke til i praksis!

Steinar sa...

Hei, igjen! Kanskje kommunikasjon mellom elevar, lærar og elev kan vere eit interessant fokusområde for deg i observasjonspraksisen?