søndag 30. november 2008

VØL - en effektiv læringsstrategi?

Denne uken i pedagogikktimene har vi hatt om intelligens, ulike intelligenstyper og ulike læringsstiler.
Denne uken tenke jeg at jeg skulle skrive litt om den oppgaven vi fikk utdelt på torsdag. Vi fikk i oppgave å bruke læringsstrategier for å sette oss inn i teksten vi skulle lese og vi skulle finne poeng i denne teksten. Vi delte oss inn i grupper på 2 og 2 og skulle ta utgangspunkt i CRISS aktivitetene. Disse aktivitetene var lesing, tenking, snakking og skriving.

Lesing er det viktigste punktet. En må lese gjennom teksten for å få med seg innholdet, hva det handler om og forskjellige temaer i teksten. Hvis en jobber i større grupper kan det kanskje være lurt hvis en ikke har altfor god tid at alle ”skumleser” gjennom teksten. Da er det alltid slik at noen får med seg det samme som de andre, mens noen får med seg andre ting som ikke de andre har fått med seg.
Etterpå kan en tenke over hva teksten handlet om og gikk ut på. I tankeprosessen kan det skje mye og det er viktig å holde seg til teksten og ikke tenke seg utover andre ting.

En snakker med gruppen og kommer fram til ulike temaer i teksten, viktige punkter og andre ting som er viktig for å lære det som står i denne teksten. Det er viktig å snakke med hverandre for å forstå teksten skikkelig. Å skrive ned det en har fått med seg av teksten kan skje på mange forskjellige måter. Vi fikk ark med mange eksempler på hjelpeskjemaer og læringsstrategier. Et av hjelpeskjemaene heter VØL (Vet . Ønsker å lære – Lærte). Dette er en av de mest effektive strategiene for å lære en tekst. Skjemaet valgte jeg å bruke til teksten Forskning om tilpasset opplæring.

Når jeg leste om dette skjemaet, hvordan jeg skulle bruke det, ble jeg oppmerksom på at slike skjemaer bruker de i skolen der jeg hadde praksis. Elevene får et emne de skal jobbe med og de skal fylle ut et skjema for hva de vet om dette emne og hva de ønsker å lære. Når de har gått gjennom stoffet skal de skrive ned alt de har lært. Dette var også noe jeg brukte muntlig i undervisningen i praksisukene.

Ved å bruke dette skjemaet til teksten ”Forskning om tilpasset opplæring” har jeg lært en god del og fant ut at dette var en veldig effektiv læringsstrategi for meg. Men det finnes ulike læringsstrategier alt etter hva en skal lære og hvilket stoff det er.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Ja, slike hjelpemidler er gode verktøy i læring. En interessant sak med VØL skjemaet er knyttet til "Ønsker å lære". For hvordan kan elever vite hva de ønsker å lære om noe de ikke vet?
Hvordan kan du hjelpe til med denne Ø'en?

Lisa sa...

Hei Ingunn,

Så bra at du fikk et så godt utbytte av oppgaven om læringsstartegier.

Det er et bra poeng med å skumlese i grupper, og en vil alltid få mange forskjellige opplysninger på bordet i en sånn sammenheng.

Men det spørst hvor tidlig man kan benytte seg av VØL som strategi, det krever vel en del metakognisjon, for at barne skal kunne klare å ta denne strategien seriøst?

Og det krever vel at teksten har et vist fagligt innhold?

Jeg så den ikke in action i praksis, så jeg vet ikke hvordan det fungerte på skolen. Hva var ditt intrykk? Fikk de det til?

Lisa :o)

Ingunn Marie sa...

Hei Steinar!
Jeg tror at det alltid er noen som vet noe om emne en skal ha, og da kan det være en ide å samle elevene i grupper slik at de kan snakke om emne og komme med ting de forbinder med emnet.
Videre kan de kategorisere disse tingen inn i emner og spør om de har flere opplysninger om hver kategori.