tirsdag 14. oktober 2008

Læring- hva er det?

Denne uken i ped-timene, til nå, har vi snakket om ulike syn på læring, hva læring er og hvordan læring skjer. I timene på tirsdag fikk vi en oppgave hvor vi skulle skrive hva vi personlig mente læring var, hvordan læring skjer og hvordan vi lærer best.
Det var mange gode refleksjoner rundt dette emnet i klassen og ingenting av momentene som ble nevnt var feil. Det finnes ikke et riktig svar på hva læring er. Det er ulike teorier rundt det med læring og en kan ikke si at det ene er rett og det andre galt.

Læring kan være så mye. I klassen i dag tok vi opp mange interessante ting på hva læring er. Jeg mener læring er det å tilegne seg kunnskap som en uansett får bruk for seinere. Læring hjelper til selvutvikling og jo er vi kan, jo lenger kan vi komme i livet vårt. Vi får flere muligheter og valg. Læring hjelper til forståelse av ting i samfunnet som har skjedd eller som skjer akkurat nå.

I tillegg har vi veldig nytte av læring. I den fasen vi er i nå, har vi veldig nytte av det vi holder på med i norsk, matte og pedagogikk for å bli gode allmennlærere. Spesielt pedagogikk, hvor vi går inn på det å bli lærer, hvordan en skal planlegge en undervisningsøkt, ulike undervisningsformer, skolen som sosialiseringsarena og veldig mye annet som en lærer må kunne får å forstå den han holder på med.

Hvordan lærer jeg best?
Jeg tror jeg lærer best når læreren gjennomgår stoffet og jeg får tid til å lese gjennom stoffet og skrive notater etter hvert som læreren gjennomgår stoffet og som jeg leser. I klassen ble det i tillegg nevnt det med å samarbeide. Jeg tror de fleste lærer godt når de har gruppearbeid og skal samarbeide om oppgaver. Spesielt når en skal snakke om ting og hva de mener om det. Da får i hvert fall jeg et bedre syn på hva det er vi skal lære. I tillegg kan en lære ved å observere andre, slik vi så i den filmen, som viste de negative sidene ungene lærer av voksne. I tillegg lærer en veldig mye når en for eksempel er ute i praksis. Når jeg gikk på servitør, var vi ute i praksis to ganger, og jeg lærte sykt mye, men praksisen endte dessverre med at jeg ikke ville bli det. Men samtidig så kom det noe godt ut av det. Hadde jeg ikke prøvd det ut i praksis så ville jeg heller ikke ha skjønt at det var så vanskelig og så travelt hele tiden.

Læring er sentralt i didaktikken og det er tre punkter som er viktige:
- innhold eller kunnskap i læringen (HVA)
- en prosess (HVORDAN). Som Steinar nevnte i timen så må det skje en prosess for at en skal kunne lære. En kan ikke bare stappe en minnebrikke i hodet når en skal reise til Kina, slik at en kan kinesisk. Det skal skje en utvikling i læringen.
- Det siste punktet er funksjon. Hvorfor lære dette?.

Det finnes flere læringsteorier og vi ble presentert for fire i dag:
Behavioristisk læringsteori
Kognitivistisk læringsteori
Konstruktivistisk læringsteori
Sosiokulturell læringsteori.

Denne tirsdagen gikk vi gjennom den behavioristiske læringsteorien.
Jeg er egentlig litt usikker på hvilken læringsteori jeg vil forholde meg til, siden vi ikke har gått skikkelig igjennom alle ennå, så derfor vil jeg holde meg litt nøytral i dette innlegget og heller komme sterkere tilbake når vi har lært om resten av læringsteoriene.

3 kommentarer:

Sissel sa...

Hei Ingunn Marie.

Takk for en informativ blogg, og jeg hadde godt utbytte av å lese den da jeg dessverre ikke var i ped timen på tirsdag.

Jeg må nok si meg enig med deg at læring er en prosess, noen ganger skulle jeg ønsket at det bare var å sette inn en minnebrikke. Alle har forksjellige måter å tilegne seg kunnskap, jeg har også merket meg at jeg tilegner meg kunnskap i forskjellige fag på forskjellige måter. Og derfor må bruke forskjellige metoder å tilegne meg ny kunnskap. Nei, læring er ikke en lett prosess. Håper vi får nok kunnskap til å hjelpe dem vi skal undervise.

Steinar sa...

Hei!

Disse tankene deres her viser i at dere er godt i gang med læringsprosessen dere skriver om! Flott!!

Ingunn Marie sa...

hei!
takk for gode tilbakemeldinger.
jeg er enig med deg at læring ikke er en enkel prosess.
Jeg er helt sikker på at vi får mye kunnskaper disse to ukene vi er ute i praksis.

De kommer til å være veldig nyttige, selv om vi kanskje kunne trengt lenger tid på oss, så må vi bare gjøre så godt vi kan ut av de ukene vi er i praksis.

Håper resten av denne uka blir like lærerikt som den forrige uken!:)