mandag 27. oktober 2008

Giring og kløtsjing - automatisert?


Jeg tenkte siden jeg bare har lagt inn noe om hva læring er og hvordan jeg lærer, vil jeg bare komme med noen tanker jeg kom til å tenke på når jeg kjørte hjem til Stord i helga.

Behavioristene er opptatt av det ytre av læringsteoriene. De mener at en egentlig kan alt, en må bare grave det frem i hodene. Ved hjelp av rett stimulering, kan alle lære alt.
Det finnes tre ulike teoritradisjoner med ulike teoretikere i hver kategori:

Her har vi klassisk betinging: Pavlov og John Watson
- Her skjer det overføring av følelser og enkel reflekslæring
- Reaksjoner blir automatisert og det skjer ufrivillige responser
Her har vi Operant betinging: Skinner
- Under denne kategorien kommer straff og belønning som vi har snakket mye om i timene og som og som jeg synes er, i mange situasjoner, viktig å bruke fordi elevene får noe igjen for dette.
- De er også opptatt av å se hva som skjer etter responsen. De vil se om atferden gjentas eller ikke.
Her kommer sosial læringsteori: Bandura.
- Bandura vil se mentale sider av elevene, som hva de forventer og hva de husker.

Det jeg tekte på når jeg kjørte var den hunden som vi matet på skolen. Den ble glad når han fikk mat, men hvis du ringte med bjella for fort så ble den sur. Derfor måtte en vente med å ringe med bjella helt til den visste at når en ringte med bjella så fikk den mat.
Pavlov sin teori går ut på automatisering, en skal ha en betinget lært atferd.
Den hunden begynte jo da med å forbinde bjella med mat. Akkurat som andre kom med eksempler i klassen om at hunden deres kom når de gjorde noe, fordi den forbandt det med noe.

Noe lignende tenkte jeg på når jeg kjørte tilbake til Stord på søndag. I et kryss måtte jeg gire ned, og når jeg skulle gire opp igjen så tenkte jeg på at jeg automatisk slapp ut foten som gidde gass samtidig som jeg trykte inn kløtsjen. Når jeg tenkte over det så har det ikke alltid vært automatisk at jeg har sluppet gasspedalen samtidig som jeg har trykket inn kløtsjen. Jeg har i øvingskjørings fasen måtte tenkt hele tiden på hvordan jeg skal gjøre det, men nå går det jo automatisk!! Liten tanke vekker dette!:)
Det finnes sikkert mange andre eksempler på automatisering av andre ting. Men her var en.

Ingen kommentarer: